.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حریم خانواده آماج چشمان نامحرم

شمال نيوز- چند وقتی است که دست‌های پنهان در اقدامی شنیع با راه انداختن کمپین انتشار فیلم و عکس‌های خصوصی در فضای مجازی و شبکه اجتماعی فیس‌بوک، افراد را به بی آبرویی دعوت می‌کنند.

 روزنامه جوان نوشت: امروزه و با توجه به سهل الوصول بودن امکانات تکنولوژیکی و توانایی بالای این ابزار در تصویربرداری و گرفتن عکس‌های حرفه‌ای‌تر، باعث ترغیب افراد در به کار‌گیری چنین وسایلی شده است. قطعاً با پیشرفت‌های صنعتی و تکنولوژیکی فرهنگ استفاده و به کارگیری وسایل پیشرفته هم به همراه خود آنها وارد زندگی انسان‌ها می‌شود. این در حالی است که عده‌ای نیز به تبع این پیشرفت‌ها در صدد سوء‌استفاده و شکستن حریم خصوصی افراد دیگر بر می‌آیند. اولین نکته و خطر متوجه خانواده‌ها و والدینی است که در رابطه با استفاده از این پیشرفت‌ها کم‌اطلاع هستند.

نوجوانان و جوانان به تناسب شرایط زمانی‌ای که در آن به دنیا آمده‌اند، با جدیدترین تکنولوژی‌ها در ارتباط بوده و نحوه تعامل و استفاده از آن را به خوبی می‌دانند. با گسترش روزافزون تکنولوژی و ارائه انواع فناوری‌های جدید در زمینه رایانه و نیز گوشی‌‌های همراه، بسیاری از افراد از چگونگی روند ارائه این فناوری‌ها و نیز حتی ابزارها و برنامه‌های موجود روی گوشی کودکان و نوجوانان خود هیچ گونه آگاهی‌ ندارند.

گاهی بسیاری از نوجوانان و جوانان از نا‌آگاهی والدین سوءاستفاده کرده و اوقات خود را بی‌خود و بی‌جهت در فضای سایبری که آلوده به انواع مفاسد و حتی مشکلات امنیتی است، می‌گذرانند.

اینجاست که نبود مشاوره‌ای درست از جانب والدین موجب آن می‌شود که نوجوانان از روی ناآگاهی و سادگی خود در فضاهایی هم‌چون شبکه‌های اجتماعی به راحتی به دوستان مجازی خود اعتماد کنند و ویدئو‌ها یا تصاویر شخصی و حتی خانوادگی خود را با آنها به اشتراک گذارند.

نوجوانان از این نکته غافلند که شخصیت دوستانشان در این فضا کاملاً مجازی است و بسیاری از این افراد شخصیت واقعی خود را بروز نمی‌دهند و از اعتماد دوستان خود سوء‌استفاده کرده و حریم شخصی دیگران را زیر پا می‌گذارند. اما این مبحث تنها یک وجه از وجوه چندگانه‌ای است که باعث انتشار و «ریشیر»(بازنشر) ویدئوها و عکس‌های خصوصی افراد و خانواده‌ها می‌گردد.

شکل دیگری که چند وقتی است معمول شده، انتشار فیلم مهمانی‌ها و مراسمات خصوصی افراد توسط خود آنها آن هم به صورت آگاهانه است! عمده‌ترین دلیل برای اقدام افراد به چنین عمل زشت و بدون توجیهی، سرایت تفکرات سکولاریستی و لیبرالیستی توسط شبکه‌های ماهواره‌ای است؛ چراکه این شبکه‌ها با سوء‌استفاده از کم‌توجهی و نا‌آگاهی افراد درباره مباحث دینی، اخلاقی و اجتماعی، انجام ندادن این گونه کارها را ترجمانی از نگاه متحجرانه، دگم، امل مآبانه و حتی تعصبات جاهلی اعلام می‌کنند.

ایجاد موج بی‌غیرتی و بی‌عفتی در میان جوانان کشورها توسط شبکه‌ها و درگاه‌هایی صورت می‌گیرد که قصد استحاله و اضمحلال درونی باورها و فرهنگ آن افراد را دارند.

نکته دیگری که در این مسئله قابل بررسی است، ولنگاری و بی‌قیدی برخی از والدین نسبت به چگونگی تربیت و تعلیم و ارشاد فرزندانشان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، دینی و اعتقادی است؛ چراکه اگر والدین به عنوان اولین مربیان بچه‌ها ابتدایی‌ترین مسلمات اخلاقی و اعتقادی را برای آنها تبیین و تشریح بکنند، با ورودشان به گستره اجتماع یا دستیابی به شبکه‌های اجتماعی مجازی دچار خودباختگی یا کمتربینی نسبت به باورها و داشته‌های‌شان نمی‌گردند.

در این میان تکلیف افراد بزرگسالی که عقلاً و منطقاً چنین اقدامی انجام می‌دهند، روشن است، چراکه ناموس‌پرستی و غیرتمندی تنها به انسانِ ضاحکِ ناطق تعلق ندارد، بلکه در میان حیوانات نیز دفاع از حریم خانواده و افرادش یک امتیاز و شاخصه غریزی محسوب می‌گردد. اما با تمام این مباحث لازم و ضروری است به افراد(احتمالاً ناآگاه) حاضر در شبکه‌ها و فضاهای مجازی انذار و تذکر لازم داده شود تا از خطرات و وجوه مورد سوء‌استفاده در این زمینه آگاهی یابند.

خداوند متعال در قرآن کریم با آیه «فأعتبروا یا أولی ألابصار»همه انسان‌های دارای بصیرت و بینایی را به عبرت آموزی از اتفاقاتی که برای دیگران شکل گرفته است، دعوت می‌کند تا خودشان گرفتار آن مصائب و مشکلات نشوند./خ210


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 26 فروردين 1392
چرا عاقل کن کاری که باز آید پشیمانی .
درب خانه ات را محکم ببند ( قفل کن ) از همسایه گلایه نکن

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.